Magnesium voor regelmatige hartslag
Personen
die te weinig magnesium binnenkrijgen, lopen meer kans op hartritmestoornissen.
Dit blijkt uit een publicatie in de American Journal of Clinical Nutrition.
Dr Leslie Klevay van het Human Nitrition Research Center in het Amerikaanse
Grand Forks deed een onderzoek onder 22 vrouwen na de overgang. De proefpersonen
aten voeding die willekeurig minder of meer dan de helft van de dagelijks
aanbevolen hoeveelheid (ADH) aan magnesium bevatte. De ADH is voor magnesium op
320 mg vastgesteld. Na afloop van de periode met gecontroleerde voeding
wisselden de proefpersonen van onderzoeksgroep.
Terwijl de proefpersonen een gecontroleerd dieet volgden werd 21 uur lang hun
ECG geregistreerd. Bovendien werd de concentratie magnesium in het bloed, in de
rode bloedcellen en in de urine gemeten. De mensen die met hun voeding maximaal
de helft van de ADH voor magnesium binnenkregen, hadden significant meer
onregelmatigheden en afwijkende hartslagen in hun ECG. Er werden geen tekorten
aan magnesium, calcium of kalium bij de proefpersonen geconstateerd.
Op basis van deze resultaten zijn er verschillende groepen mensen aan te wijzen
die meer magnesium in de voeding nodig hebben dan anderen. Hieronder vallen
mensen die wonen in gebieden met zacht water (en dus weinig mineralen), mensen
die plaspillen gebruiken of op een andere manier veel magnesium verliezen en
mensen die een onregelmatig hartritme hebben. (2003)