
Koffie helpt organen en systemen:
Opmerkingen:
Koffie goed of slecht?
Een verzameling van enige studies over koffie.
Koffie blijkt veel antioxidanten te bevatten.
Regelmatig koffiedrinken verlaagt de kans op diabetes, leverkanker, jicht en werkt als ontstekingsremmer tegen hart- en vaatziektes.
Koffie geeft betere cognitieve eigenschappen en verlaagt de kans op de ziekte van Parkinson.
Beter geen koffie voor een fysieke inspanning, erna wel dan wordt de spierpijn duidelijk verminderd.
Beter ook geen koffie samen met pijnstillers zoals paracetamol.
Teveel koffie kan daarentegen onrust, slapeloosheid, hoofdpijnen, maagdarm problemen en hartritme stoornissen geven.
2-4 koppen per dag doen geen kwaad en lijken ook nog goede voordelen te geven.
Coffee:
Is It Good Or Bad For You?
Like
much-publicized green tea, which has garnered considerable attention due to its
high antioxidant content, researchers have found that coffee is quite high in
antioxidants. Antioxidants are generally helpful substances, found in foods,
which scavenge unstable molecules (free radicals) in your body. Free radicals
contribute to oxidative stress, which, over time, can cause inflammation and
other unhealthy changes in your cells.
The February (2007) issue of Mayo Clinic Women's HealthSource highlights
news about these health benefits of coffee:
Reduced risk of inflammation and cardiovascular disease. A study of more than
27,000 postmenopausal women concluded that coffee's antioxidant properties may
inhibit inflammation and, consequently, development of cardiovascular disease.
Reduced risk of diabetes: It appears that routine coffee consumption,
particularly decaffeinated coffee, substantially lowers your risk of type 2
diabetes.
Brain protection: Among a group of 890 older women, a history of consuming
caffeinated coffee throughout their life appears to help preserve cognitive
skills -- thinking, memory and comprehension -- possibly because of long-term
caffeine exposure.
Reduced risk of Parkinson's disease: A large trial called the Nurses' Health
Study found that low levels of caffeine intake reduced the risk of Parkinson's
disease in women who used postmenopausal hormone therapy. In women who didn't
use hormones, caffeine intake at moderate to high levels decreased the risk of
Parkinson's.
Some studies highlighted the health risks of coffee, too. For example, the
Nurses' Health Study also showed that high levels of caffeine -- six or more
cups a day -- increased the risk of Parkinson's in women who used hormone
therapy.
Of course, too much caffeine can cause restlessness, anxiety, irritability,
tremors, sleeplessness, headaches, gastrointestinal symptoms and abnormal heart
rhythms. In some individuals, caffeine can increase blood pressure. Some people
are extra sensitive to even slight amounts of caffeine.
For most people, it appears that a moderate daily intake of coffee -- two to
four cups -- doesn't seem to hurt and may even help.
Meer (wetenschappelijk) nieuws over koffie.
Algemene opmerking: