Gezonde kruiden bij prostaatkanker:
Gezonde supplementen bij prostaatkanker:
Gezonde nutriënten bij prostaatkanker:
Opmerkingen:
Voeding met de combinatie van tomaten met broccoli blijkt nog effectiever te zijn dan ieder apart.
Omega-3 vetzuren doen de groei van prostaatkankercellen afremmen. Pas op met omega-6 vetzuren die doen het tegenovergestelde.
Regelmatig voeding met veel vlees en zuivel doet de kans op prostaatkanker flink verhogen.
Lagere bloedwaarden cholesterol (totaal cholesterol <200 mg/dl = < 5,26 mmol/l) geven duidelijk minder kans op het krijgen van prostaatkanker.
Pectine zou ook prostaatkankercellen kunnen doden.
Vetarme voeding met extra lijnzaad doet de groei van kankercellen duidelijk afnemen.
Goede voeding is meestal belangrijker dan een behandeling:
Als gevolg van verschillende wetenschappelijke onderzoeken wordt in Amerika aan artsen het advies gegeven om mannen vanaf hun 75ste jaar niet standaard meer te testen op prostaatkanker. Recentelijk was er nog een tienjarig Zweeds onderzoek waaruit bleek dat het voor mannen van 65 jaar en ouder het geen verschil in overlevingskans maakten of ze nu behandeld werden dan wel alleen gecontroleerd werden. Behandelingen kunnen vaak nare gevolgen hebben. Prostaatkanker is de meest voorkomende kankersoort bij mannen. Gek genoeg is prostaatkanker niet nummer 1 op het gebied van doodsoorzaken. Veel meer mannen overlijden namelijk aan longkanker en dikke darm kanker. Prostaatkanker staat als doodsoorzaak op nummer 3. Prostaatkanker groeit vaak langzaam zodat het merendeel van de mannen er geen last van krijgen. Meestal wordt de ziekte bij hen niet ontdekt. Soms komt de ziekte bij toeval aan het licht, bijvoorbeeld tijdens een medische keuring. Prostaatkankerpatiënten van 70 jaar oud die als gezond worden beschouwd, leven gemiddeld nog 18 jaar. Patiënten van 70 die als zwak worden beschouwd, leven gemiddeld nog 7 jaar.
Een beetje aanpassing van de voeding gaf in de volgende studie al goede resultaten. 36% van de mannen bij wie een agressieve vorm van prostaatkanker werd vastgesteld hadden geen behandeling nodig als ze hun voedingsgewoontes wat deden aanpassen. Bij 110 deelnemers van de studie was een agressieve vorm van prostaatkanker vastgesteld. Allen veranderden hun voedingsgewoontes en gingen meer bewegen, en vielen daardoor wat af. De veranderingen waren: minder alcohol drinken, minder kant en klare voeding en in het algemeen minder zout en meer vette vis. Het resultaat was dat bij 40 (36%) van de deelnemers verder geen enkele behandeling (operatie, bestraling of chemotherapie) meer nodig was.
Kijk ook bij meer voedingsinformatie over kanker en specifiek advies.
Algemene opmerking: