|
Hart- en vaatziektes Adviezen, mede gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken die u bij Nieuws op de site aantreft. (Vul bij Zoeken in: bijv. hart vaatziektes en/of bloeddruk en/of cholesterol)
Het voorkomen:
Bij het merendeel van de mensen met hart- en vaatziektes ligt een ongezonde levensstijl aan de basis, overgewicht, ongezond eten met te weinig groenten en fruit, te weinig vezels, te vaak vlees en te weinig vis, het drinken van vaak en veel alcohol, stress en geestelijke gesteldheid² en te weinig bewegen. Ook een belangrijke en niet te onderschatte risicofactor voor hart- en vaatziektes zijn slechte milieuomstandigheden, waaronder roken. Al deze factoren vergroten op langere termijn de kans op hart- en vaatziektes aanzienlijk.
Roken, bewegen, en ongezond eten en drinken is duidelijk oplosbaar, milieuomstandigheden kan wat moeilijker zijn doch ook net als de andere factoren te beïnvloeden door uw voedingspatroon aan te passen zoals beschreven bij Gezonde voeding en Tips. Deze aanpassing dient eigenlijk al op zeer jeugdige leeftijd plaats te vinden want uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voedingsgewoontes in de eerste 20 jaar van het leven een nog belangrijker risico kan zijn dan genetische aanleg en recentelijk is dat maar weer eens aangetoond, methylrijke voeding zoals o.a. vis, uien, bietjes, broccoli, knoflook, spinazie, peulvruchten, foliumzuur en vitamine B12 kan de genetische aanleg veranderen. Het gevolg van een ongezonde levensstijl en slechte milieuomstandigheden zijn: hoog cholesterol, hoge bloeddruk, overgewicht met vetzucht in de buikstreek en diabetes.
Vijf belangrijke indicatoren volgens de Amerikaanse hartstichting en Universiteit van Michigan:
Uit recente onderzoeken blijkt dat dagelijks teveel calcium (meer dan 550 mg) in de voeding en te weinig vitamine D de kalkafzetting in de bloedvaten doet toenemen, met als gevolg een sterk verhoogde kans op hart- en vaatziektes. Voldoet u aan 3 of meer van deze indicatoren dan bent u zeker een potentieel hartpatiënt en leg dan extra nadruk op het volgende, en geloof het of niet doch als u deze onderstaande adviezen dagelijks ter harte neemt zult u na verloop van tijd merken dat het werkt en zij die al medicijnen nemen voor hun problemen dit gebruik in overleg met hun arts flink tot helemaal kunnen verminderen. Algemeen:
Een preventief dieetadvies gelanceerd door onderzoekers van Erasmus MC.
Kijk voor onderzoeken uit het Nieuws over hart-en vaatziektes
Extra voeding bij hoog cholesterol
Voor meer voeding tegen te hoog cholesterol kijk hier.
Kijk voor onderzoeken uit het Nieuws over cholesterol Volgende meest recente studies is doorgaans voor een "gezond" iemand een te hoge bloeddruk een bloeddruk van 140/90 of hoger. Echter een bloeddruk van 130/80 of hoger wordt al als te hoog gezien voor mensen die lijden aan diabetes, chronische nierinsufficiëntie, ischemische hartklachten, perifeer arterieel vaatlijden of een aneurysma in de buikaorta. Een bloeddruk van 120/80 of hoger wordt als te hoog gezien voor mensen met ischemische hartklachten en een angina pectoris, mensen met erger wordend pijn op de borst of pijn op de borst in rust of zij met een hartaanval of hartfalen.
Extra voeding bij hoge bloeddruk
Voor meer voeding tegen te hoge bloeddruk kijk hier.
Kijk voor onderzoeken uit het Nieuws over bloeddruk
Voor een uitgebreid wetenschappelijk advies (DASH) over hoge bloeddruk klik hier. (Engels)
Extra voor goede aders en bloeddoorstroming
Voor meer voeding bij aderverkalking klik hier.
º¹ Belangrijke samenvattingen uit Voeding Tips
º Het is beter fruit niet te schillen. Was wel altijd eerst de schil. In de schil zitten veel nuttige (bioactieve) voedingsstoffen die verloren gaan als we het fruit schillen. Schillen helpt ook niet echt om bestrijdingsmiddelen te verwijderen want die kunnen ook verder in het product zitten dan de schil. Koop daarom biologisch geteeld fruit zonder bestrijdingsmiddelen.
¹ Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat vis alleen de goede eigenschappen behoudt als die op de juiste manier bereid wordt. De goede manier van vis bereiden: koken of stoven of bakken in de oven. Niet de juiste manier is frituren of bakken, of het eten van vissticks daardoor kan gezonde vis zelfs ongezond worden. Vis liefst ook niet combineren met nitraatrijke groente (zoals bijv. sla).
²Test hier uzelf of u ook een type D persoon bent met wel 40% meer kans op hartproblemen.
³Grapefruit kan leverfuncties zodanig beïnvloeden dat de werking van bepaalde medicijnen tot wel 12 uur later veranderd wordt. Overleg met uw arts of apotheker.
Schroom niet als u een meer persoonlijk gericht advies of nadere uitleg wilt het simpele formulier bij Persoonlijk advies te gebruiken.
(01-08-2008) Printen |